Ιερές Μονές
Στην οδό Ιωάννου Γενναδίου, πίσω από το νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», ανάμεσα στα σύγχρονα αθηναϊκά κτήρια προβάλλει το Καθολικό της Μονής των Ασωμάτων Ταξιαρχών, γνωστό ως Καθολικό της Μονής Πετράκη. Σήμερα βρίσκεται σε κεντρικό σημείο, ωστόσο όταν κτίστηκε, η περιοχή αυτή ήταν δασώδης, έξω από τα υστερορρωμαϊκά τείχη της πόλης.
Η μονή ιδρύθηκε αρχικά στη μεσοβυζαντινή εποχή, στα τέλη του 10ου αιώνα, αλλά από αυτή την περίοδο δεν υπάρχουν σχετικές μαρτυρίες. Τον 17ο αιώνα είναι γνωστό ότι ο ναός των Ταξιαρχών ήταν ήδη ερειπωμένος και εγκαταλελειμμένος, ήταν μετόχι της Μονής του Αγίου Ιωάννη του Καρέα και είχε την ονομασία «των Ασωμάτων του Κουκουπούλη». Η σημερινή ονομασία της μονής οφείλεται στον μοναχό Παρθένιο, τον κατά κόσμον γιατρό Πέτρο (Πετράκη) Παπασταμάτη από τη Δημητσάνα, ο οποίος μόναζε στη Μονή του Αγίου Ιωάννη του Καρέα και ανακαίνισε τη μονή των Ταξιαρχών το 1673. Μάλιστα, στη συνέχεια, από την οικογένεια Πετράκη κατάγονταν σειρά ηγουμένων της. Το 1777, με σιγίλλιο του πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Σωφρονίου η Μονή Πετράκη έγινε «κεφαλή» και η Μονή του Καρέα μετόχι της. Η μονή είχε μεγάλη ακίνητη περιουσία την οποία διέθεσε μετά την απελευθέρωση για την οικοδόμηση κοινωφελών ιδρυμάτων.
Το καθολικό ανήκει στον τύπο του σύνθετου τετρακιόνιου σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού. Στην ανατολική του πλευρά έχει προσαρτηθεί τριμερές Ιερό Βήμα με ημικυλινδρικές αψίδες και στη δυτική νάρθηκας και εξωνάρθηκας, που προστέθηκε το 1804. Το αρχικό τμήμα του ναού, που σώζεται καλύτερα στην ανατολική πλευρά, χρονολογείται στα τέλη του 10ου αιώνα, ενώ προσθήκες έχουν γίνει πιθανώς και στα τέλη του 12ου αιώνα (οκταγωνικός τρούλος κλπ), όπως μαρτυρεί το γλυπτό υπέρθυρο, που φυλάσσεται στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών.
Εσωτερικά, ο ναός διακοσμείται με τοιχογραφίες, που σύμφωνα με την κτητορική επιγραφή έγιναν το 1719, από τον αξιόλογο Αργείο ζωγράφο Γεώργιο Μάρκου, επί ηγουμενίας Δαμασκηνού. Ο καλλιτέχνης επηρεάζεται από τη ζωγραφική του 16ου αιώνα και η τέχνη του χαρακτηρίζεται από την απλοποίηση και λαϊκότροπη απόδοση των μορφών. Το εικονογραφικό πρόγραμμα του ναού είναι ιδιαίτερα πλούσιο και περιλαμβάνει σκηνές από τη ζωή του Χριστού, της Παναγίας, του αγίου Ιωάννη του Πρόδρομου, των αρχαγγέλων, τον Ακάθιστο Ύμνο, μαρτύρια αγίων, σκηνές της Παλαιάς Διαθήκης και μεμονωμένες μορφές.
Η μονή εορτάζει στις 8 Νοεμβρίου, των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, και στις 7 Φεβρουαρίου, του Αγίου Παρθενίου.
Ιερά Μονή Ασωμάτων Πετράκη
Στην καρδιά της πολύβουης πρωτεύουσας στέκει ένα σημαντικό μνημείο της Ορθοδοξίας, η περιώνυμη Ιερά μονή των Αγίων Ασωμάτων (Ταξιαρχών), η επονομαζόμενη Πετράκη. Η προσφορά της μονής όχι μόνο σε πνευματικό αλλά τόσο σε εθνικό όσο και κοινωνικό επίπεδο είναι ανεκτίμητη.
Η ανέγερση του πρώτου μικρού ναού χρονολογείται στις αρχές του 10ου αιώνα μ.Χ.. Το εξωκκλήσι αυτό, βυζαντινής αρχιτεκτονικής, χτίστηκε με αργολιθοδομή. Η συνεχής λειτουργία του ναού είχε σαν αποτέλεσμα την έντονη καταπόνησή του, ώσπου τον 17ο αιώνα ήταν απολύτως «σεσαθρωμένος και πανέρημος». Τότε, το 1673 μ.Χ., ο πελοποννήσιος ιερομόναχος Παρθένιος Πετράκης, έρχεται στην Αθήνα, ανακαινίζει το ναό και ιδρύει τη μονή. Σχετική επιγραφή που σώζεται πάνω από τον νοτιοδυτικό κίονα όπου αναφέρει την ανακαίνιση της Μονής από τον ιερομόναχο Παρθένιο Πετράκη.
Το καθολικό ανήκει στον τύπο του σύνθετου τετρακιόνιου σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού με τρούλο. Το 15ο αιώνα αντικαταστάθηκε ο μικρός βυζαντινός νάρθηκας, λείψανα του οποίου μπορεί να διακρίνει κανείς στους πλάγιους τοίχους του σημερινού εσωνάρθηκα και το 19ο αιώνα προστέθηκε και εξωνάρθηκας. Οι δύο μικροί νάρθηκες ενοποιήθηκαν αρμονικά, με την τοιχοποιία τους, χαρακτηριστική της εποχής της τουρκοκρατίας, να είναι αργοί λίθοι με θραύσματα κεραμιδιών και τούβλων τα οποία ενοποιήθηκαν με τη χρήση κονιάματος.
Ο ναός αποτελούσε μοναδικό δείγμα σύνθετου σταυροειδούς τύπου στον Ελλαδικό χώρο του 10ου αιώνα μ.Χ., όμως εξαιτίας των πολλών παρεμβάσεων, επισκευών και ανακατασκευών την περίοδο της Τουρκοκρατίας αλλά και μεταγενέστερα, η μορφή του μνημείου άλλαξε. Ποτέ όμως δεν έχασε τη βυζαντινή του ταυτότητα, αφού διατήρησε τα βασικά του χαρακτηριστικά. Τον τρούλο στηρίζουν τέσσερις μονόλιθοι κίονες με ιωνικά και κορινθιακά κιονόκρανα. Δύο κίονες μέσα στο ιερό και άλλοι δύο στον κυρίως ναό. Η τοιχοποιία του ναού ακολουθεί το πλινθοπερίβλητο σύστημα, ενώ ο εντοιχισμός λαξευτών λίθων και κομματιών μαρμάρου από αρχαιότερο κτίσμα, έχει καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα.
Το μνημείο αποτελείται από τρεις κόγχες, οι οποίες και από την εσωτερική αλλά και την εξωτερική τους πλευρά είναι ημικυκλικές. Η κεντρική κόγχη, είναι παλαιότερη και μεγαλύτερη από τις άλλες και μάλλον πρόκειται για παλαιοχριστιανική επιβίωση ενώ στο ύψος της ενάρξεως φέρει ανάγλυφο γείσο που αποτελείται από σειρές σχηματοποιημένων ανθεμίων εναλλασσόμενων με σταυρούς. Έχει τρίλοβο παράθυρο, του οποίου οι λοβοί χωρίζονται με λεπτούς μαρμάρινους κιονίσκους που φέρουν ανάγλυφα κιονόκρανα έχουν σταυρό με τέσσερα φύλλα κισσού, με μικρό στέλεχος προς την εσωτερική πλευρά του ναού. Στην εξωτερική πλευρά φέρει ανθέμιο με κισσόφυλλα στην κορυφή. Οι δύο πλάγιες κόγχες έχουν η καθεμιά από ένα δίλοβο παράθυρο.
Ο σημερινός τρούλος του ναού προέρχεται από μετασκευή του αρχικού και χρονολογείται γύρω στο 15ο αιώνα μ.Χ.. Όλη την περιφέρεια του τρούλου περιτρέχουν δύο οδοντωτές ταινίες. Πρόκειται για κράμα κυκλικού και οκταγωνικού τρούλου με κοίλες πλευρές και καμπυλόσχημες γωνίες, εναλλάξ διάτρητος, σχηματίζοντας τέσσερα μικρά παράθυρα με πλούσιο κεραμικό διάκοσμο. Ο τρούλος του εσωτερικού νάρθηκα είναι πιο μικρός και λιγότερο κομψός από τον κεντρικό. Μέσω τριών πυλών μπορεί ο επισκέπτης να φτάσει στον κυρίως ναό, με τη μεσαία πύλη να είναι ευμεγέθης και αψιδωτή, σε αντίθεση με τις πλάγιες που είναι σαφώς μικρότερες.
Η αγιογράφηση του Καθολικού πραγματοποιήθηκε σε τρεις φάσεις. Η πρώτη φάση χρονολογείται κατά το 15ο αιώνα, όπου σώζονται λίγα υπολείμματα στο ιερό βήμα. Κατά τη δεύτερη φάση, το 1719, ιστορήθηκε ο κυρίως ναός, από το γνωστό αγιογράφο της εποχής, Γεώργιο Μάρκο, ο οποίος αγιογράφησε το ναό με νωπογραφίες κρητικής τεχνοτροπίας. Οι τοιχογραφίες του εσωτερικού και εξωτερικού νάρθηκα κατατάσσονται στην τρίτη φάση και είναι έργα του σύγχρονου αγιογράφου Καρούσου.
Οι τοιχογραφίες του κυρίως ναού ξεκινούν σε ύψος 1,5 μ. από το έδαφος. Στους περιμετρικούς τοίχους απεικονίζονται άγιοι και σε άλλα σημεία του ναού ζωγραφίζονται σκηνές από την Αγία Γραφή. Στον τρούλο εικονίζεται ο παντοκράτορας Θεός, τον οποίο περιτρέχει στενή ταινία. Κάτω από τον τρούλο, στα σφαιρικά τρίγωνα, παρατηρεί κανείς τους τέσσερις Ευαγγελιστές. Στις καμάρες εικονίζονται οι οίκοι του Ακαθίστου Ύμνου και στην προέκταση προς το Άγιο Βήμα απεικονίζεται η Παναγία, η οποία έγινε η γέφυρα για να ενωθεί ο ουρανός με τη γη.
Στην αυλή της μονής, μπορεί κανείς να αντικρίσει τμήματα μονόλιθων μαρμάρινων κιόνων. Μικρή αρχαία επιτύμβια πλάκα, στην οποία εικονίζεται άνθος στο επάνω μέρος και επιγραφή στο κάτω, σώζεται δίπλα στον τάφο του διδασκάλου του γένους, Κωνσταντίνο Οικονόμου. Μαρμάρινη βυζαντινή σαρκοφάγος σώζεται χωρίς κάλυμμα και είναι τοποθετημένη στο μέσο της νότιας πλευράς του καθολικού. Τέλος στη βόρεια πλευρά του καθολικού έχουν εντοιχιστεί αρχιτεκτονικά βυζαντινά τμήματα κιόνων, επιστυλίων και πλακών με γλυπτά. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι στο χώρο όπου ιδρύθηκε η μονή έστεκε αρχαίο ιερό ίσως μέχρι και τον 6ο αιώνα μ.Χ..
Πληροφορίες
Επιπλέον
Διεύθυνση:
Ιωάννου Γεναδίου, Κολωνάκι
Χρονολόγηση:
τέλη 10ου αιώνα
Περίοδος:
Βυζαντινή
Πανηγυρίζει:
7 Φεβρουαρίου, 8 Νοεμβρίου
Ιερά Μητρόπολη:
Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών
Φορέας προστασίας:
ΕΦΑ Αθηνών
Πρόσβαση:
Μετρο Ευαγγελισμός